Du har säkert hört talas om sociala media och allt vad det innebär. Du kanske till och med har läst en artikel eller två och känner att du har koll på läget. Så du kör på och du startar upp en Facebooksida… Och sen då? Ingenting händer?
Innan du når så långt att du anser att du behöver en Facebooksida måste du tänka till. Du måste analysera din verksamhet, dina kunder och dina förutsättningar. Det kan till och med vara så att en Facebooksida för just ditt företag, i just din bransch och med just dina kunder är helt bortkastat. Den gyllene regeln är att skicka rätt budskap till rätt målgrupp genom rätt kanal.
När det gäller budskapet är det helt beroende av ditt företag och din bransch. Ett klädföretag som säljer rockiga kläder för kvinnor vill dra till sig en viss typ av kunder. Genom att ge ut budskapet att företaget är rockigt, modernt och har en viss image så attraheras den målgruppen som tycker om sådant.
Vilka är rätt målgrupp?
I exemplet ovan är det tydligt att det handlar om kvinnor, men du vill oftast veta mer exakt. Det finns otaliga sätt att analysera vilka som handlar hos just ditt företag. Det kan till och med vara så enkelt som att personalen får papper och penna för att skriva ner vad de ser under en vecka. När detta är gjort visar det sig att det mestadels är unga kvinnor mellan 18 och 26 år som köper kläder i butiken. Nu har du grundläggande information om vilka som är dina kunder och du kan börja ta steg åt rätt håll.
Vad är rätt kanal i det här fallet? Det kan mycket väl vara så att en Facebooksida är en bra väg att gå, åtminstone för just det här exemplet. Syftet med Facebooksidan kan vara att kommunicera med kunderna, få ut erbjudanden och andra nyheter som kan intressera målgruppen. För att koppla det till försäljning kan man även säga att syftet med Facebooksidan är att få in mer kunder till affären. Hur då kanske du undrar?
Om vi fortsätter med exemplet så tar företaget kontakt med ett lokalt rockband och skapar ett event i affären tillsammans med dem. Bandet gör en spelning i affären och de som kommer får dessutom ta del av bra erbjudanden. De som gillar Facebooksidan är först med att få informationen och de delar eventet med sina vänner. Helt plötsligt dyker det upp mer kunder i affären som handlar, frågar om eventet och tycker det är kul. Företaget har därmed tagit sina första staplande steg i att använda sociala medier på rätt sätt.